Contact  |

Corona en Jeugdhulp

De richtlijnen door het coronavirus hebben ook een grote impact op de werking van de diensten en voorzieningen Jeugdhulp. Deze pagina geeft een overzicht van de meest actuele informatie.

Richtlijnen voor sector Jeugdhulp

Online hulpaanbod

De COVID-19 pandemie daagt de Jeugdhulp uit om hulpverlening te organiseren en te realiseren zonder fysiek contact met kinderen, jongeren en ouders. De verschillende partners binnen het hulpverleningslandschap zetten volop in op online hulpverlening. Op de IROJ website kunnen jeugdhulpaanbieders terecht om het online hulpaanbod te raadplegen, en om wijzigingen door te geven.  

Online tools voor communicatie met kinderen, jongeren en ouders

De mobiele en ambulante begeleiding en ondersteuning van gezinnen verloopt momenteel louter via online kanalen. Ook voor kinderen en jongeren die door de coronamaatregelen nu permanent in een voorziening of pleeggezin verblijven, kan het belangrijk zijn om in contact te blijven met hun ouders en andere belangrijke personen uit hun directe leefomgeving. Daarom is een overzicht gemaakt van online tools voor communicatie met kinderen, jongeren en gezinnen.

Loopt het moeilijk thuis?

Heb je vragen of zorgen over je thuissituatie? Neem dan contact op met:

  • Awel: kinderen en jongeren kunnen bellen, chatten of mailen
  • JAC: richt zich vooral tot jongeren en jongvolwassenen (bellen, chatten of mailen)
  • CLB’s: zijn bereikbaar via telefoon, e-mail, Skype en chat.
  • 1712 heeft een poster gemaakt met tips over hoe gezinnen kunnen omgaan met conflicten en geweld tijdens deze periode.
1712
Waar kan ik terecht voor een luisterend oor?

Meer weten? Neem een kijkje op www.opgroeien.be/veelgestelde-vragen-coronavirus of contacteer corona@opgroeien.be met jouw specifieke vraag.