Contact  |

Wat doet een procescoach van Dienst Ondersteuningsplan (DOP)?

Joëlle Hesters zit in een rode stoel met een fleurige bloemenrok
Door samen te werken met het netwerk hebben de oplossingen een groter draagvlak
Functie

Wat doet DOP?

De medewerkers van Dienst Ondersteuningsplan (DOP) gaan samen met hun cliënten - mensen van 0 tot 65 jaar met een beperking of vermoeden van een beperking – door een proces dat resulteert in een uitgewerkt plan. Cliënten komen met diverse vragen naar DOP, onder meer over hun toekomst of over veranderingen in hun leven. De medewerkers voeren geen één-op-één-gesprekken, maar zitten met het netwerk van de cliënt rond de tafel. Het traject duurt maximaal een jaar. “Dat is niet lang genoeg om die persoon door en door te kennen”, legt Joëlle Hesters uit. “Daarom werken we samen met mensen die de cliënt goed kent en vertrouwt. Dit zijn vaak constanten in het leven van de cliënt die altijd, ook op avonden, in weekends en vakanties, bereikbaar zijn voor hen. Door het proces samen met het netwerk te doorlopen, hebben de oplossingen meer kans op slagen. Indien hulpverlening noodzakelijk is om het plan uit te voeren, kan DOP de weg wijzen en indien nodig, de linken leggen met de betreffende dienst.”

Meer informatie over DOP kan je vinden op de website van VAPH.