Bandbreedte komt op kruissnelheid

meisje in gras met smartphone

Met Bandbreedte zet Opgroeien jeugdhulpverleners aan om nog meer verbonden te zijn, offline én online. Dat is meteen ook een plus voor blended care, want zo ontstaan nieuwe manieren om jongeren te ondersteunen.

Voor dit project dat bijdraagt aan de digitale transformatie in de jeugdhulp, werkt Opgroeien samen met partners zoals Mediawijs, SAM steunpunt Mens en Samenleving, Arteveldehogeschool en UCLL. De komende jaren wordt 5 miljoen euro geïnvesteerd.

Bij de start van het project in februari 2022 zijn de site Bandbreedte gelanceerd en diverse deelprojecten opgezet. Enkele stappen die al zijn gezet binnen Bandbreedte:

  • onlinehulp-apps.be werkt volop aan de screening van 100 apps en websites voor jongeren en professionelen in de jeugdhulp;
  • Mijn Burgerprofiel is nu ook toegankelijk voor kinderen vanaf 12 jaar, en ontsluit de jeugdhulphistoriek. Binnenkort breidt die info nog uit;
  • de gemeenschapsinstellingen testen het gebruik van online tools, zoals VR-brillen en tablets;
  • er wordt volop werk gemaakt van vormingen chathulp, beeldbellen en e-mailhulp door SAM steunpunt Mens en Samenleving, UCLL en Arteveldehogeschool.

“Jongeren zijn hard bezig met technologie. Het is dus belangrijk dat ook jeugdhulp daarin volgt”

Ook het project Maximaal Digitaal is zeker het vermelden waard. Dat gaf consulenten van de ondersteuningscentra jeugdzorg (OCJ) en sociale diensten jeugdrechtbank (SDJ) de kans om voluit te experimenteren met online tools en apps. Jana Biesemans van OCJ Dendermonde greep die kans en ging aan de slag met Whiteboard binnen Teams. Dat biedt een oneindig canvas voor samenwerking, activiteiten (zoals brainstorm en planning) en leerervaringen.

“Samen creëren zorgt voor echte verbinding”

Jana Biesemans werkt sinds drie jaar deeltijds als consulent voor het ondersteuningscentrum jeugdzorg in Dendermonde. Toen face-to-facecontacten niet mogelijk waren tijdens de piek van de coronacrisis, ging ze aan de slag met digitale borden.

Wat?

“Binnen Maximaal Digitaal kon ik experimenteren met Whiteboard. Het was belangrijk om dat te doen met een jongere die ervoor openstond, en om zijn of haar interesses erin te verwerken. Bij een jongen die fan was van YouTube heb ik een YouTube-afbeelding gezocht als basis. Zo maakten we samen een beeld met alles dat hij kwijt wou over zijn krachten, zorgen en wensen - de drie kolommen uit het DOMINO-dossier.”

Pluspunten?

“Via Teams deelde ik mijn scherm en kon de jongen zelf werken aan het digitaal bord. Zo was het echt interactief. Dat samen creëren geeft echte verbinding. De jongere deelde filmpjes, foto’s, tekeningen … en kwam spontaan met allerlei ideeën. Je verliest wel tijd met de voorbereiding en uitwerking, maar je krijgt antwoorden die je in een gewoon gesprek nooit hoort. Zowel jonge kinderen als tieners kunnen ermee werken, ze moeten alleen interesse en goesting hebben. Ik geloof vooral in de combinatie van face-to-face en online. Een andere manier van gesprek levert ook een andere inhoud op.”

Wat kan beter?

“Wat ik zelf nog mis in het online verhaal, zijn tools om dossiers te delen zodat ouders of jongeren makkelijk hun inbreng kunnen geven. Nu noteren wij vooral wat zij zeggen maar het lijkt me een plus als zij ook kunnen toevoegen. Zo delen we het eigenaarschap over de dossiers, en voelt het voor hen ook vollediger en juister omdat hun stem daar echt in zit. Daarom voegde ik screenshots van de digitale borden die de jongere en ik hebben gemaakt, toe aan het DOMINO-dossier. Met zijn toestemming uiteraard. Zo blijft die info bewaard. Maar het mag nog meer zijn, want transparantie is belangrijk voor het vertrouwen.”

Tip: Wil je zelf aan de slag met Whiteboard binnen Teams? Gebruik het ‘knipprogramma’ om het resultaat als afbeelding op te slaan. Je vindt dat makkelijk terug via de zoekbalk van je computer.

Hulpverleners en jongeren over blended care in de jeugdhulp

Wim Deldaele, consulent ondersteuningscentrum jeugdzorg Gent: 

“Ik geloof sterk in blended care. Volgens mij hebben we daar de voorbije jaren toch wel een paar treinen gemist dus een inhaalbeweging is broodnodig. Dat gebeurt nu met Bandbreedte. Ook in opleidingen sociaal werk en psychologie is nog te weinig oog voor online tools."

"We mogen natuurlijk niet vergeten dat we in onze job vooral face-to-facegesprekken hebben, maar soms kan technologie het leven makkelijker maken. Sommige tools zijn zo verrijkend dat het zinvol is om je twijfels te overwinnen en ermee aan de slag te gaan.” 

"Sommige tools zijn zo verrijkend dat het zinvol is om je twijfels te overwinnen en ermee aan de slag te gaan"

Jana Biesemans, consulente ondersteuningscentrum jeugdzorg Dendermonde: 

“Dankzij het project Maximaal Digitaal - dat mee de weg baande voor Bandbreedte - kregen we de ruimte om te experimenteren met online hulpverlening en blended care. We hadden echt het mandaat: ‘dit is beschikbaar - gebruik het’."

"Zonder corona hadden we dat misschien niet of toch niet zo snel opgepikt, want niet iedereen voelt zich comfortabel bij online tools en dat houdt soms tegen om ermee te experimenteren. Goede stappenplannen of een duidelijk aanspreekpunt bij vragen zijn daarom een must.” 
 

H., jongere gemeenschapsinstelling De Zande, campus Beernem: 

“Jongeren zijn hard bezig met technologie. Het is dus belangrijk dat ook jeugdhulp daarin volgt. Een gesprek voeren via een app helpt echt want dan zit je niet tegenover elkaar en dat voelt veiliger. Dat helpt om meer open te kunnen spreken."

"Wat voor mezelf ook nuttig lijkt, is kunnen chatten met een hulpverlener als ik de instelling verlaten heb. Of ik hoor soms dat een thuisbegeleider niet kan langskomen. Als er een manier zou zijn om toch online te spreken met elkaar, dan zou dat makkelijk en fijn zijn.” 

"Het lijkt me nuttig om te kunnen chatten met een hulpverlener als ik de instelling verlaten heb"

David Dedoncker, leerkracht gemeenschapsinstelling De Zande, campus Beernem: 

“Het is belangrijk dat we jongeren leren omgaan met digitale middelen. Die maken deel uit van hun leefwereld, en we moeten dus inzetten op hun mediawijsheid. In de gemeenschapsinstelling verblijven ze in een afgeschermde en veilige omgeving. Als ze hier buiten stappen, willen we graag dat ze weten hoe ze moeten omgaan met technologie en sociale media.” 
 

Sander Baetens, leerkracht gemeenschapsinstelling De Zande, campus Beernem: 

“Vóór corona was er al aandacht voor blended care in de jeugdhulp en waren we al bezig met tablets. Tijdens de coronacrisis is dat enorm versterkt. Denk maar aan online lessen, beeldbellen, digitale zittingen en Virtual reality (VR). Corona heeft dus zeker een sterke impuls gegeven. Vooral onderwijs heeft op digitaal vlak enorme stappen vooruit gezet en wij moeten dus mee in die digitale omwenteling.” 

Meer weten? Neem een kijkje op de site Bandbreedte.

Innovatie in de zorg: dossier VLAIO

In juni 2023 publiceerde het agentschap Ondernemen & Innoveren (VLAIO) een dossier over innovatie in de zorg. Ook Opgroeien en meer in het bijzonder het project Bandbreedte kwamen daarbij uitgebreid aan bod.

"Digitale technologie beïnvloedt stilaan alle aspecten van ons leven en de hele maatschappij. Ondernemers die daaraan hun innovatieve steentje willen bijdragen, kunnen heel wat kanten op. Misschien kijken ze best ook even richting jeugdhulp en jongerenzorg. Want ook daar zijn heel wat uitdagingen die om digitale oplossingen vragen." Meer weten? Lees verder op de website.

campagnebeeld bandbreedte