Contact  |

Crisisjeugdhulp

Wat?

Soms belanden kinderen, jongeren of gezinnen in een crisis. Ze geraken overstuur, in de war, in paniek, in shock … Dan is er dringend nood aan hulp. Hulpverleners die dan worden aangesproken, gaan samen met de betrokkenen zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing. Als er snel wordt gehandeld, kan erger worden vermeden en biedt dit ook kansen voor de toekomst.

De meeste crisissituaties worden opgevangen in de dagelijkse werking van hulporganisaties. Maar soms lukt het niet, is de hulpverlener ten einde raad of is er meer nodig dan wat hij kan bieden. Dan kan hij contact opnemen met het meldpunt crisisjeugdhulp in zijn regio.

Het meldpunt gaat samen met de aanmelder na of er geen gepaste hulp te vinden is de eigen omgeving van de jongere. Lukt dat toch niet, dan zijn er een programma crisisjeugdhulp en een programma crisis van de geestelijke gezondheidszorg.

Het hulpprogramma crisishulp omvat de volgende opdrachten:

  • crisisinterventie aan huis (mobiel) of in een voorziening (ambulant)
    Bij crisisinterventie gaat de hulpverlener zo snel mogelijk ter plaatse, bij het gezin thuis of in een voorziening. Hij probeert de situatie te ontmijnen en de stress te verlagen.
  • crisisbegeleiding aan huis (mobiel) of in een voorziening (ambulant)
    De jongere en zijn gezin worden maximaal een maand begeleid, bij hen thuis of op verplaatsing. Er wordt een hulpplan opgesteld met duidelijke doelstellingen.
  • crisisverblijf in een voorziening of een pleeggezin

Crisisopvang is het tijdelijk verblijf in een voorziening voor jeugdhulp. Er is ook crisispleegzorg mogelijk.

Voor wie?

Kinderen, jongeren en hun ouders in crisissituaties.

Hoe?

Een jongere of ouder kan niet zomaar zelf crisisaanbod aanspreken, dat moet gebeuren via de crisismeldpunten. Dat is de zogenaamde niet-rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp.

Door wie?

Meer weten? Lees de brochure ‘Jij en de crisisjeugdhulp’. Neem ook een kijkje bij het Uitbreidingsbeleid Jeugdhulp: uitbreiding crisisjeugdhulp.