Onderwijs
Het onderwijs binnen de gemeenschapsinstelling valt juridisch gezien onder huisonderwijs.
Het huisonderwijs:
Is gericht op de ontplooiing van de volledige persoonlijkheid en talenten van de jongeren
Bereidt hen voor op een actief leven als volwassene
Heeft eerbied voor de culturele waarden van het kind en van anderen
Bevordert het respect voor de grondrechten van de mens
In de dagdagelijkse praktijk tracht het onderwijsteam op maat van iedere jongere op een geregelde en systematische wijze
Vakgebonden eindtermen of ontwikkelingsdoelen uit de basisvorming
Specifieke eindtermen eigen aan de studierichting van de leerling
Vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het secundair onderwijs te realiseren of na te streven om te komen tot leerlijnen in de kennis en de vaardigheden van de jongeren.
Alle jongeren krijgen een algemene (theorie) en praktische vorming. Daartoe werken we met theorieleerkrachten en vakleerkrachten.
Traject op maat
Leerlingen volgen een – tussen het pedagogisch en didactisch proces afgestemd – traject op maat dat elke leerling – via opbouwende mogelijkheden en methodieken – uitdaagt zijn talenten te ontplooien.
Het is heel belangrijk dat doelstellingen van bij het begin samen met leerling, leerkracht en leerlingbegeleider worden bepaald rekening houdend met zijn hulpvraag. De opvolging van de doelstelling gebeurt door de leerkracht samen met de leerling door op regelmatige basis feedback te geven. Iedereen weet wat er van hem wordt verwacht.
De algemene onderwijsdoelstelling is het samen met de leerling, opzetten van een individueel onderwijstraject dat uitdagend is, focust op de competenties van de leerling en aansluit bij zijn interesses. Het geeft de leerkracht handvaten om zijn onderwijsstijl aan te passen aan de leerstijl van de leerling. Van essentieel belang is het motiveren van de leerling en het peilen naar zijn leerstijl, zijn sterke en zwakke punten op cognitief, motorisch en sociaal niveau en zijn interesses.
Transitie onderwijs
Onderwijs zal in de toekomst niet meer intern georganiseerd worden maar zal onder begeleiding van het GO! een autonome school worden.